چرا حضور مادران در دوره اشاره الزامی است؟
بیشتر قرآن آموزان قبل از این کلاس در محیط آموزشی نبودند و حضور مادران باعث جلب اعتماد و آرامش آنها در کلاس می شود.
اشارات بحث جدیدی است و خانواده ها اطلاعی ندارند بنابراین حضور مادران برای یادگیری اشارات و تمرین در منزل با نوگلان می باشد
آموزش غیرمستقیم (نکات اخلاقی رفتاری دینی و نحوه برخورد با کودکان) معنی شدن مادران با قرآن
معلمین عزیز باید به رفتارهای کودکان و مادران دقت داشته باشند ممکن است در همین دقت متوجه شوید که مادری کودک خود را مورد تنبیه قرار می دهد، شما می توانید در آیه بخشیدن در هنگام خشم به طور غیر مستقیم به این نکته اشاره کنید و مادر را متوجه اشتباه خود کنید یا شاید مادری کودک خود را ناشایست صدا میزند در آیه لقب های زشت به این مورد اشاره میکنید و یاد دادن سبک زندگی اسلامی مانند چگونگی آداب غذا خوردن، و دعای سفره
مربی عزیز اشاره، همانطور که در جلسه اول گفته شد دوره حفظ موضوعی برای این است که همه ما بدانیم آیات قرآن برنامه زندگی است و ما برای تمام مراحل زندگی می توانیم با آیات قرآن رجوع کنیم شما هستید که با رفتارهای خود استفاده کاربردی آیا در کلاس می توانید این مفهوم را به مادران انتقال دهید و اگر بتوانید به مادران انتقال دهید مطمئن باشید که این مفهوم به خانوادهها و سپس به جامعه انتقال می یابد و اثرات آن را انشاء الله در جامعه خواهیم دید.
تا اینجا درباره مادرها و آمادگی آنها برای کلاس صحبت شد حالا میخواهیم درباره نحوه آشنایی با قرآن آموزان صحبت کنیم.
نحوه آشنایی با قرآن آموزان
مربی عزیز بهتر است برای روز معارفه با قرآن آموزان مانند تصویر پایین تعدادی شکلات وبرچسب وبادکنک و یا هر چیز کوچک دیگری تهیه کند
جلسه اول به شناخت دست راست
چه راهکارهایی برای یاد دادن دست راست به بچه ها وجود دارد؟
برای آشنایی قرآن آموزان با دست راست بهتر است در جلسه اول از آنها بخواهیم که جلوی تخته بیایند و دست خود را روی تخت قرار دهند و مربی با ماژیک دور دست بچه ها را خط بکشد به همین ترتیب تا آخرین نفر تخته کلاس پر میشود از دست کودکان که اسم هر کس بر روی دستش نوشته شده راه دیگر آن است که از قرآن آموز بخواهیم نزد ما بیاید و از او سوالاتی بپرسیم و در برابر هر جواب یک استیکر ستاره و ماه روی دست راستش بچسبانیم و در آخر به او بگوییم این دست شما که پر از ستاره شده است دست راست است و فراموش نکند
سوالاتی از قبیل چه رنگی را دوست دارید آیا در منزل به مادر کمک می کنی و یا اینکه از او بخواهیم شعری برای ما بخواند و...
برای شناخت بهتر بازی هم میشود انجام داد
مثلا معلم از بچه ها بخواهد دست راست بالا پای چپ بالا دست چپ بالا و....
تا چند جلسه اول هم برای هر کار خوب مثل یادگیری و تکرار بسم الله در تمام کارها یا زود و بلند سلام کردن روی دست راست برچسب میزنیم تا کاملا متوجه سمت راست بدن خود بشوند
مربی عزیز لطفاً مقررات و موارد انضباطی کلاس خود را از قبیل: حضور و غیاب /تأخیر /نوع خوراکی/ نحوه نشستن/ عدم دخالت مادران در کلاس و..... در جلسه اول به طور کامل شفاف و محترمانه بیان دارید تا در جلسات بعد دچار مشکل نشوید.
سعی شد در این دو بخش به مسائل معارفه و آشنایی در جلسه اول پرداخته شود انشالله در بخشهای بعدی به موارد آموزشی آیه و آغاز هر کار با نام خدا میپردازیم.